IV-VIII ZET IV-VIII ZET

Terapia Logopedyczna – ZET – klasa 4-8

Oto kilka ćwiczeń z terapii logopedycznej na ten tydzień.

Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe należy wykonywać systematycznie, 1-2 razy dziennie, przez 2-3 minuty. Między ćwiczeniami należy zachować krótką przerwę.

Propozycje ćwiczeń w formie zabawy:

 Dmuchanie baniek mydlanych
 Zabawa w łąkę: udajemy, że wąchamy kwiaty (mogą to być kwiaty narysowane na kartce) – wdech i wydech nosem
 Przenoszenie za pomocą słomki skrawków papieru, kawałków gąbki, papierowych kółek do pudełka.

Ćwiczenia narządów mowy

Należy ćwiczyć systematycznie, codziennie po kilka minut dostosowując liczbę ćwiczeń, ich powtórzeń do możliwości dziecka.

Ćwiczenia języka:

 Kląskanie językiem – naśladowanie odgłosu konia uderzającego kopytami o bruk
 Oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach
 Naśladowanie mlaskania

Ćwiczenia warg:

 Wysuwanie warg do przodu (zęby widoczne); tworzenie ryjka a potem rozchylanie warg jak do uśmiechu
 Naśladowanie rybki
 Parskanie
 Robienie na zmianę wesołej i smutnej minki

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie

 Udawanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej
 „Chrapanie” na wdechu i wydechu.
 Udawanie kaszlu z wysuniętym językiem.
 Picie napojów przez słomkę.
 Naśladowanie różnych rodzajów śmiechu (ho ho ho, ha ha ha , he he he, hi hi hi.

Oto ćwiczenia słuchowe.

Słuchanie różni się od słyszenia. Najważniejszą funkcją naszego ucha nie jest słyszenie, ale właśnie słuchanie. Poćwiczmy więc razem!

1.Usiądźcie wygodnie na kanapie, albo dywanie. Zamknijcie oczy i wsłuchajcie się w dźwięki otoczenia. Jakie dźwięki udało Wam się „wyłowić”? Czy to był odgłos odkręcanej przez kogoś wody? Czy może szczekającego psa, tykającego zegara, albo odgłos kroków? A może słyszeliście śpiew ptaków za oknem? Spróbujcie wymienić, policzyć, komu ile dźwięków udało się wychwycić ?

2.Zgromadźcie w miejscu zabawy różne przedmioty: pęk kluczy, papier do zgniatania, pokrywki, łyżki metalowe i co Wam jeszcze przyjdzie do głowy przedmioty do wydawania dźwięków. Posłuchajcie ich. Dziecko odwraca się tyłem i próbuje odgadnąć lub wskazać źródło dźwięku, czyli przedmiot, który „ zagrał” z pomocą rodzica.

3.Przygotujcie jakiś przedmiot lub instrument, który wydaje przyjemne dla Was dźwięki. Może to być bębenek, albo po prostu dłonie mamy lub taty. Zadaniem dziecka będzie ułożyć tyle klocków, ile usłyszało dźwięków. Początkowo dziecko może patrzeć jak „gracie”, później odwraca się plecami i tylko uważnie słucha. Zamieńcie się rolami!

4.Spróbujcie wyklaskać lub wygrać na bębenku jakiś prosty rytm (rodzice) i odtworzyć go (dzieci).
Mogą to być takie rytmy jak poniżej: • •• • / •••/
Odgłosy zwierząt

Related posts

Leave a Comment

Skip to content